Wiebelkonten

In elke klas zitten wel een paar kinderen die gewoon niet stil op hun stoel kunnen blijven zitten en daardoor zichzelf en anderen afleiden. Je herkent ze in de klas omdat ze hun voeten achter de stoelpoten haken of op één been gaan zitten. Dat helpt ze om stil te zitten.

Ook zijn er kinderen die gaan verzitten op hun stoel zodra hun rug de leuning raakt. Deze kinderen kunnen meestal ook niet tegen etiketjes in hun kleren. En dan hebben we nog de kinderen die alles om zich heen horen en zien: de zoemende beamer aan het plafond, de tikkende klok of de voetstappen op de gang. 

Als er zoveel is dat je aandacht afleidt, dan komt er niet uit je wat er in je zit. Dan ben je meer bezig met stilzitten of wat er om je heen gebeurt, dan met wat de juf zegt en mis je informatie waardoor je niet meekrijgt wat er van je wordt verwacht. Het kan zelfs lijken alsof je niet geïnteresseerd bent, terwijl je juist zó hard je best doet!

Wat heeft dat met reflexen te maken?

Het kan voor kinderen een behoorlijke uitdaging zijn om goed te presteren op school. Dat komt vooral omdat je executieve vaardigheden nodig hebt om mee te kunnen komen in de klas en je goed te kunnen ontwikkelen. Deze executieve vaardigheden helpen onder meer om je aandacht vast te houden, emoties te reguleren, informatie te onthouden en te plannen en organiseren.

Hiervoor is het nodig dat je doelgericht kunt handelen. Als een kind nog actieve reflexen heeft, dan kan een bepaalde aanraking, beweging of andere prikkel ertoe leiden dat het automatisch (reflexmatig) gaat bewegen, dus zonder dat het dat zelf wil. Dat is juist het tegenovergestelde van doelgericht handelen.

Het is dan bijvoorbeeld erg moeilijk om stil te zitten en je te concentreren. Dan kost school veel energie en ‘komt er niet uit wat erin zit’. Het kind komt moe of gefrustreerd uit school.

Copyright © 2024 geheel/d