In elke klas zitten wel een paar kinderen die gewoon niet stil op hun stoel kunnen blijven zitten en daardoor zichzelf en anderen afleiden. Je herkent ze in de klas omdat ze hun voeten achter de stoelpoten haken of op één been gaan zitten. Dat helpt ze om stil te zitten.
Ook zijn er kinderen die gaan verzitten op hun stoel zodra hun rug de leuning raakt. Deze kinderen kunnen meestal ook niet tegen etiketjes in hun kleren. En dan hebben we nog de kinderen die alles om zich heen horen en zien: de zoemende beamer aan het plafond, de tikkende klok of de voetstappen op de gang.
Als er zoveel is dat je aandacht afleidt, dan komt er niet uit je wat er in je zit. Dan ben je meer bezig met stilzitten of wat er om je heen gebeurt, dan met wat de juf zegt en mis je informatie waardoor je niet meekrijgt wat er van je wordt verwacht. Het kan zelfs lijken alsof je niet geïnteresseerd bent, terwijl je juist zó hard je best doet!
Reflexintegratie brengt actieve reflexen met behulp van oefeningen alsnog naar de achtergrond. De bijbehorende hersenverbindingen worden sterker en het kind voelt zich fijner en sterker, komt beter uit de verf op school en krijgt een betere houding en motoriek. Het resultaat is een blijer en gelukkiger kind, dat zich kan ontwikkelen zoals het is bedoeld.
Wil je weten wat reflexintegratie voor jouw kind kan betekenen? Ik vertel je er graag meer over.